تلاش فعالان بازار مسکن ۹۹ در این بازار، هم‌اکنون در حالی به انتها رسیده است که همچنان برخی از فعالان این بازار در تقلا برای فروش آپارتمان هستند. آخرین وضعیت بازار معاملات مسکن شهر تهران در آخرین روزهای سال ۹۹ و در شرایطی که بازار معاملات مسکن در این روزها به حالت تعطیل و نیمه […]

تلاش فعالان بازار مسکن ۹۹ در این بازار، هم‌اکنون در حالی به انتها رسیده است که همچنان برخی از فعالان این بازار در تقلا برای فروش آپارتمان هستند.

آخرین وضعیت بازار معاملات مسکن شهر تهران در آخرین روزهای سال ۹۹ و در شرایطی که بازار معاملات مسکن در این روزها به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده است، نشان می‌دهد برخی از فعالان بازار مسکن همچنان در تلاش و تقلا در این بازار هستند تا شاید بتوانند معامله‌ای در آخرین روزهای سال جاری به ثبت برسانند.

بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده حاکی است شب عید بازار معاملات مسکن شهر تهران که معمولا هر سال از نیمه دی ماه در این بازار آغاز می‌شد امسال بی‌رمق‌تر از همیشه با رسیدن به روزهای پایانی سال به اتمام رسیده است؛ بدون آنکه فعالان و متقاضیان این بازار موفقیت چندانی در انجام معاملات خود با شرایط دلخواه به دست آورده باشند.

امسال بازار شب عید مسکن تقریبا حالت نیمه تعطیل داشت؛ با این حال تعدادی از فعالان این بازار به خصوص متقاضیان فروش مسکن، سازنده‌ها و همچنین واسطه‌های خرید و فروش مسکن که از محل واسطه‌گری در بازار معاملات املاک اقدام به امرار معاش می‌کنند تلاش کردند در همین بازار رکودی، عایدی خود از بازار را به دست آورند. هرچند این تلاش‌ها چندان موفقیت آمیز نبود و شرایط در بازار شب عید معاملات مسکن شرایطی کاملا رکودی بود.

آمارهای رسمی نیز این موضوع را تایید کرد. با این حال، در حالیکه هم‌اکنون به روزهای پاپانی سال رسیده‌ایم و عملا بازار معاملات شب عید مسکن در شرف تعطیلی قرار دارد، هنوز عده‌ای از فروشنده‌ها و واسطه‌های بازار مسکن نسبت به فروش واحدهای مسکونی در مهلت باقی مانده تا پایان سال امیدوار هستند. این گروه از فعالان بازار مسکن که معمولا هر سال در چنین روزهایی، فعالیت‌های خود را متوقف کرده و یا به میزان محسوسی کاهش داده بودند، همچنان در بازار فعال هستند وامیدوارند بتوانند معامله‌ای را در بازار رکودی تا پایان سال به انجام برسانند.

در سمت دیگر بازار مسکن اما، متقاضیان خرید مسکن فعالیت چندانی ندارند. تقاضا برای خرید به شدت کاهش یافته است و همین موضوع موجب شده است تلاش فروشنده‌ها و واسطه‌ها برای فروش واحدهای مسکونی اغلب بدون نتیجه باقی بماند.

تحت تاثیر جهش دنباله‌دار قیمت در بازار مسکن، گروه‌های زیادی از متقاضیان مسکن به خصوص متقاضیان مصرفی و خانه‌اولی که در صورت عدم جهش قیمت می‌توانستند خریداران واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار ملک باشند به اجبار به بیرون از بازار کشیده شده‌اند و توان خرید مسکن ندارند. بنابراین آخرین تلاش‌های سازنده‌ها، فروشنده‌ها وواسطه‌های بازار مسکن در آخرین روزهای سال ۹۹، اغلب بی‌نتیجه باقی مانده است. با این حال، یک عامل دیگر که موجب کاهش شدید تعداد متقاضیان خرید مسکن در روزهای پایانی سال ۹۹ شده است، چشم‌انداز کاهشی در بازار مسکن و تداوم رکود در این بازار است. به نظر می‌رسد حتی بخشی از متقاضیان مسکن که بودجه کافی برای خرید مسکن دارند(هر چند تعداد آن‌ها بسیار محدود است) عجله چندانی برای خرید مسکن ندارند و منتظر تحقق سناریوی احتمالی کاهش قیمت مسکن در سال آینده -حداقل در نیمه اول سال- هستند. هر چند همواره کارشناسان و فعالان بازار مسکن به متقاضیان خرید واحدهای مسکونی توصیه می‌کنند هر زمانی که از توان مالی کافی برای خرید آپارتمان برخوردار بودند اقدام به انجام معامله کرده و معاملات خود را به تاخیر نیندازند.