فعالان ساختمانی در یک نظرسنجی که ابتدای امسال انجام شد به حباب قیمت مسکن ۹۹ واکنش نشان دادند.  محتوای گزارشی که در آن از مدیران شرکت‌های ساختمانی درباره اوضاع بازار ساخت‌وساز و فروش ساختمان پرسش کرده است، بیانگر «تغییر فضای روانی بازار ملک» است. سازنده‌ها که پایان پاییز پارسال در اوج خوش‌بینی نسبت به «آینده […]

فعالان ساختمانی در یک نظرسنجی که ابتدای امسال انجام شد به حباب قیمت مسکن ۹۹ واکنش نشان دادند.

 محتوای گزارشی که در آن از مدیران شرکت‌های ساختمانی درباره اوضاع بازار ساخت‌وساز و فروش ساختمان پرسش کرده است، بیانگر «تغییر فضای روانی بازار ملک» است. سازنده‌ها که پایان پاییز پارسال در اوج خوش‌بینی نسبت به «آینده فعالیت‌های ساختمانی» قرار داشتند، بار دیگر به دو علت بدبین شده‌اند.

 

فعالان بازار ساخت وساز کشور با انتظارات بدبینانه سال ۱۴۰۰ را آغاز کردند.  نتایج جدیدترین نظرسنجی از فعالان ساختمانی کشور نشان می‌دهد: سازنده‌ها به حباب مسکن سال ۹۹ واکنش نشان دادند و سطح انتظارات آنها از آینده فعالیت در بازار ساخت وساز به دوره «قبل از آبان ماه» سال گذشته بازگشته است.  در تازه‌ترین گزارش طرح «شامخ» (شاخص مدیران خرید) بخش ساختمان که به‌صورت ماهانه و بر پایه اطلاعات اظهار شده از سوی فعالان ساختمانی درخصوص وضعیت بازار مسکن و ساخت‌وساز در ماه قبل در ابتدای هر ماه منتشر می‌شود، مدیران‌عامل یا نمایندگان ۱۰۰ شرکت ساختمانی با تشریح وضعیت بازار ساخت‌وساز و مسکن در اسفند‌ نگاه خود را به شرایط پیش‌روی بازار مسکن اعلام کردند. در این نظرسنجی، ۱۰ پارامتر اصلی مورد پرسش از فعالان ساختمانی «سرعت اجرای پروژه‌ها»، «هزینه خرید مصالح ساختمانی»، «فروش»، «قیمت تمام‌شده ساخت»، «حجم فعالیت و سفارش کار»، «موجودی واحدهای آماده‌فروش»، «ناتمام‌ماندن پروژه‌ها»، «پروژه‌های در نوبت عرضه و ناتمام»، «تمایل به تخریب» و «انتظارات نسبت به آینده» است. شاخص «شامخ»-شاخص مدیران خرید- در بازه عددی صفر تا ۱۰۰ براساس پاسخ مدیران ساختمانی به سه گزینه «بهترشدن»، «عدم‌تغییر» و «بدترشدن» وضعیت و درصد پاسخ‌ها در هر گزینه محاسبه می‌شود، به‌طوری‌که عدد ۵۰ در طرح شامخ، نشان‌دهنده عدم‌تغییر وضعیت نسبت به ماه قبل، بالای‌۵۰ نشان‌دهنده بهبود وضعیت نسبت به ماه قبل و زیر‌۵۰ به معنای بدتر‌شدن وضعیت نسبت به ماه قبل است.

آن‌طور که نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد اگرچه عدد شامخ کل در اسفندماه نسبت به ماه قبل از آن یعنی بهمن ۹۹ تغییر چندانی نداشته و از ۲/ ۶۴ به ۹/ ۶۳ رسیده، اما وضعیت در مورد شاخص «انتظارات نسبت به آینده» که درواقع حس سازنده‌ها در ابتدای هر ماه را بر مبنای اتفاقات یک ماه گذشته می‌سنجد، به‌طور قابل توجهی تغییر کرده است. نتایج به دست آمده از حس و انتظارات شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نشان می‌دهد: دیدگاه سازنده‌ها به آینده کوتاه‌مدت پیش‌روی بازار ساخت وساز در ابتدای سال ۱۴۰۰، کاملا به وضعیت بدبینانه بازگشته است. مقایسه وضعیت این شاخص در این نظرسنجی با ۱۸ دوره گذشته(اولین نظرسنجی اتاق تعاون درباره وضعیت بازار ساخت وساز کشور در مهرماه ۹۸ انجام شده است) حاکی از آن است که اکنون این شاخص یعنی «انتظارات نسبت به آینده» به وضعیت قبل از آبان ماه سال گذشته یعنی زمان انتظارات نسبت به آینده کاملا منفی بود، بازگشته است. اتفاقی که برای دومین بار در این دوره ۱۸ ماهه رخ داده است.