نبض معاملات مسکن در ۷ کلان‌شهر به «تغییرات ملکی تهران» واکنش نشان داد. در میانه بهار امسال «قیمت پیشنهادی» فروشنده‌های آپارتمان در کلان‌شهرها نسبت به پایان سال۹۹ به‌صورت میانگین بین ۲ تا ۴درصد کاهش پیدا کرده است. دسته‌ای از فروشنده‌ها البته قیمت‌ها را تغییر نداده‌اند و دسته‌ای دیگر نیز همچنان به افزایش قیمت امید دارند. […]

نبض معاملات مسکن در ۷ کلان‌شهر به «تغییرات ملکی تهران» واکنش نشان داد. در میانه بهار امسال «قیمت پیشنهادی» فروشنده‌های آپارتمان در کلان‌شهرها نسبت به پایان سال۹۹ به‌صورت میانگین بین ۲ تا ۴درصد کاهش پیدا کرده است. دسته‌ای از فروشنده‌ها البته قیمت‌ها را تغییر نداده‌اند و دسته‌ای دیگر نیز همچنان به افزایش قیمت امید دارند. دغدغه سازنده‌‌ها در شهرها مشابه نگرانی بسازوبفروش‌های تهران است. کاهش قیمت فروش در آپارتمان‌های چندساله محسوس است.

چرخش بازار املاک شهر تهران به سمت کاهش قیمت‌های پیشنهادی و در برخی موارد قیمت‌های قطعی فروش آپارتمان، در بازار مسکن شهرهای بزرگ نیز منعکس شد.

 وضعیت بازار معاملات مسکن در ۷ کلان‌شهر کشور نشان می‌دهد بازار معاملات مسکن در این شهرها نیز به تبعیت از بازار معاملات مسکن شهر تهران هم‌اکنون در وضعیت عقبگرد قیمتی قرار گرفته و در حال تجربه شرایطی است که در دو هفته اول اردیبهشت ماه در بازار معاملات مسکن پایتخت رصد شد.

با رصد تحولات بازار معاملات مسکن در پرمعامله‌ترین و پرتقاضاترین مناطق شهر تهران یعنی مناطق ۴ و ۵ از کاهش یک تا دو درصدی متوسط قیمت پیشنهادی فایل‌های فروش آپارتمان در دو هفته اول اردیبهشت ماه نسبت به اسفند ۹۹ خبر داد. این در حالی است که تحقیقات تکمیلی از بازار مسکن ۷ کلان‌شهر دیگر از سرایت این رویداد به بازار مسکن این شهرها نیز خبر می‌دهد؛ به گونه‌ای که نتایج این تحقیقات که روز گذشته به عمل آمد علاوه بر آنکه افت متوسط۲ تا ۴ درصدی قیمت پیشنهادی را نشان می‌دهد حاکی از کاهش بیشتر سطح قیمت‌های قطعی در معاملات خرید واحدهای مسکونی در این شهرهاست.

بازار معاملات مسکن شهر تهران طی دو هفته اول اردیبهشت در واکنش به «ریزش‌ دلار» و «بهبود انتظارات» با «۲+۶» تغییر روبه‌رو شد. نتایج تحقیقات میدانی از اوضاع معاملات ملک در تهران نشان داد براساس داده‌های بازار آنلاین «دیوار» (سامانه‌ای که فروشنده‌های ملک فایل‌های خود را به شکل مجازی در این سامانه عرضه می‌کنند)، سطح قیمت‌های پیشنهادی در دو هفته اول اردیبهشت نسبت به بازار شب عید و اسفند ۹۹ با کاهش همراه شده است. اطلاعات جدید این بازار آنلاین  وقوع این ریزش قیمت در ۷ کلان‌شهر دیگر را تایید می‌کند. افزایش فروشنده‌ها و افت ۲ تا ۴ درصدی قیمت فروش دو خصلت مهم بازار مسکن این کلان‌شهرها در مقایسه با بازار معاملات مسکن در مقطع زمانی شب عید این ۷ کلان‌شهر است.

تازه‌ترین تحولات بازار مسکن شهر تهران بازار معاملات مسکن دو منطقه پرتقاضای پایتخت با چند تغییر مهم همراه شده که افزایش تعداد فروشنده‌ها، افت یک تا دو درصدی قیمت پیشنهادی، حضور متقاضیان تبدیلی در بازار ملک، تغییر زاویه دید متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و تغییر رویه آنها از سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت به سرمایه‌گذاری بلندمدت و توقف تغییر افزایشی در قیمت‌ها برخی از این تغییرات است.