مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران گفت: طرح مسکن ملی اقساطی که توسط بخش تعاون کشور ساخته می‌شود، ارتباطی به طرح مسکن ملی وزارت راه ندارد. مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران گفت: طرح مسکن ملی اقساطی که توسط بخش تعاون کشور ساخته می‌شود، ارتباطی به طرح مسکن ملی وزارت راه ندارد. پیش از این […]

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران گفت: طرح مسکن ملی اقساطی که توسط بخش تعاون کشور ساخته می‌شود، ارتباطی به طرح مسکن ملی وزارت راه ندارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران گفت: طرح مسکن ملی اقساطی که توسط بخش تعاون کشور ساخته می‌شود، ارتباطی به طرح مسکن ملی وزارت راه ندارد.

پیش از این دولت اعلام کرده بود که که به متقاضیان مسکن ملی وام تعلق می‌گیرد و اقساط آن حدود ۲٫۵ میلیون تومان است. اما موضوع مسکن ملی اقساطی با مبلغ هفت میلیون تومان برای هر قسط چیست؟ پایان خرداد ۱۴۰۰ پنجمین مرحله ثبت‌نام مسکن ملی به اتمام رسید. هدف طرح مسکن ملی که از سال ۹۸ آغاز شد ساخت ۴۰۰ هزار واحد تا پایان دولت روحانی بود، اما محدود واحدهایی هستند که به متقاضیان تحویل داده شده است.اما آن طور که مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران طرح مسکن ملی اقساطی که توسط بخش تعاون کشور ساخته می‌شود، ارتباطی به طرح مسکن ملی وزارت راه ندارد.

خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران با بیان اینکه طرح ملی مسکن اقساطی که توسط بخش تعاون کشور ساخته می‌شود هیچ گونه ارتباطی با طرح اقدام ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی ندارد، گفت: شیوه مشارکت مردم در طرح ملی مسکن اقساطی مسکن کاملا متفاوت از تمامی طرح‌های مسکنی دولت از جمله مسکن ملی، مسکن مهر و یا مسکن اجتماعی است و با توجه به نحوه مشارکت متفاوت، واریز وجه به صورت اقساطی انجام می‌شود.

او با بیان اینکه طبق مصوبه سال ۹۲ که در قالب صندوق تعاون کشور ارائه شده، اعلام شده که ۵۰ درصد از تولید مسکن کشور باید در بخش تعاون صورت گیرد، گفت: به نظر می‌رسد که مسئولان مسکنی دولت در این بخش از این سند و مصوبات آن اطلاعی ندارند و با برخی از ادعا‌های نادرست اقدام به فرافکنی در این حوزه می‌کنند.

باقر پور اظهار کرد: متاسفانه پیش از انتشار اخبار نادرست در این حوزه هیچ‌گونه تحقیق و تفحص و بررسی کارشناسی و یا سوال از اتحادیه در این حوزه صورت نگرفته است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران توضیح داد: متولی تولید مسکن در کشور تنها وزارت راه و شهرسازی نیست بلکه برخی از شرکت‌ها و تعاونی‌های مسکن هم در این حوزه هم فعالیت می‌کنند به طوری که در طرح ملی مسکن اقساطی کاملاً متفاوت از طرح اقدام ملی مسکن واحد‌های مسکونی ساخته می‌شوند.

او تصریح کرد: متاسفانه در صحبت‌های اخیر بعضی از مسئولان گفته  شده که پیش فروش این طرح غیرقانونی است باید گفت که در طرح ملی مسکن اقساطی به هیچ عنوان پیش فروشی صورت نمی‌گیرد و ما به طور قطع در این مورد واکنش قانونی و حقوقی نشان خواهیم داد.

باقر پور با بیان اینکه ما در این طرح مسکنی به هیچ عنوان واحد‌های خود را پیش فروش نمی‌کنیم، افزود: تمامی واحد‌های مسکونی در این طرح مطابق با قیمت تمام شده به مشتریان عرضه می‌شود و شیوه مشارکت و حتی واریز وجه هم کاملا با طرح‌های مسکنی دولت متفاوت است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی بیان کرد: طبق قانون تجارت بسیاری از طرح‌ها بر اساس مشارکت جمعی صورت می‌گیرد و از سوی دیگر تمامی فعالیت‌های این اتحادیه متناسب با اسناد و اقداماتی است که برای ما تعریف شده است.

باقر پور اظهار کرد: این طرح در اسفند ماه سال گذشته رونمایی شده و در تمامی بخش‌ها هم اخبار این طرح اعلام شده که ویژگی‌های طرح ملی مسکن اقساطی هیچ گونه ارتباطی با طرح اقدام ملی مسکن ندارد و ما در این پروژه در مناطق مرغوب تهران از جمله ۲۲، ۲۱، ۵، ۲ و واوان واحد‌های خود را کلید زده‌ایم.

او بیان کرد: ما متناسب با استقبال عمومی این پروژه‌ها را پیش می‌بریم و تاکنون ۳۰۰ هزار نفر در سایت مشخصات خود را ثبت کرده تا از این طریق اطلاعات این پروژه را به دست بیاورد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران عنوان کرد: مدل مالی طرح ملی مسکن اقساطی متناسب با هزینه تمام شده است به طوری که نه مانند طرح اقدام ملی مسکن سازندگان را مجبور می‌کنیم که واحد‌هایی با قیمت‌های بسیار پایین ظرف مدت ۱۰ تا ۱۲ سال بسازند و نه واحد‌های مسکونی را با قیمت‌های نجومی به مشتریان عرضه می‌کنیم.

باقر پور اظهار کرد: در طرح اقدام ملی مسکن به نظر می‌رسد که واحد‌های اعلام شده که با نرخ ۳ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان توسط سازندگان ساخته خواهند شد؛ کاملا غیرواقعی و نشدنی است چراکه در حال حاضر با توجه به شرایط موجود در حوزه ساخت وساز امکان اجرای چنین پروژه‌هایی وجود ندارد و به هیچ عنوان به مرحله اجرایی و عملیاتی نمی‌رسد.

او یادآور شد: تمامی صورت‌های مالی و هزینه‌های صورت گرفته در این پروژه‌ها بر مبنای قیمت تمام شده است و صورت‌های مالی هم بر اساس سند توسعه تعاون ارائه می‌شود.

براساس این گزارش چندی پیش محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی از شرکت تعاونی طرح ملی مسکن اقساطی که از نام طرح اقدام ملی مسکن سوءاستفاده کرده و به شکل غیرقانونی اقدام به پیش‌فروش مسکن کرده است، شکایت حقوقی کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اخیراً فراخوان عمومی در خصوص ثبت‌نام طرح ملی مسکن اقساطی منتشر شده که فاقد وجاهت قانونی است و هیچ گونه ارتباطی با طرح اقدام ملی مسکن ندارد، افزود: شرکت تعاونی تحت‌عنوان طرح اقدام ملی اقساطی مسکن، طرحی را معرفی کرد که هیچ گونه ارتباطی با طرح اقدام ملی مسکن ندارد و در واقع از عنوان طرح اقدام ملی مسکن سوء استفاده شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مجموعه شرکت‌ها با اقدامات غیرقانونی پروژه‌هایی را پیش‌فروش کرده‌اند که کاملاً غیرقانونی است و در این خصوص هیچ گونه مجوزی از سوی وزارتخانه به آن‌ها ارائه نشده است. این در حالی‌ است که طبق قانون، هرگونه پیش فروش ساختمان و مسکن باید دارای مجوز رسمی از وزارت راه و شهرسازی باشد.

محمودزاده تصریح کرد: هم‌میهنان به این قبیل اقدامات اعتماد نکنند و این کار ارتباطی با وزارت راه و شهرسازی ندارد. در این خصوص شکایت حقوقی انجام شده است و امیدواریم این موضوع در اسرع وقت رسیدگی حقوقی شود.

گفتنی است، طبق بررسی‌های صورت گرفته طرح ملی مسکن اقساطی و شیوه اجرای آن کاملا متفاوت از طرح اقدام ملی مسکن است و تمامی پروژه‌های مسکنی در این بخش توسط تعاونی‌ها ساخته می‌شود.